A
rendelkezésre
álló
források
szerint
a
településen
már
a
XVII.
században
szervezett
iskolai
oktatás
folyt.
A
református
egyház
anyakönyvének
tanúsága
szerint
az
első
említés
tanítóról
(
iskolamester,
rektor)
1635-ből
származik.
Sajnos
ez
az
anyakönyv
elve-
szett,
így
bővebbet
erről
nem
tudunk.
Az
első
fennmaradt
adat
1699
-ből
való.
1699
-től
1780-ig
terjedő
időszak
anyakönyvei
részben
megsemmisültek,
részben
levéltárba
kerültek.
1780-tól
már
gyakran
találkozunk
az
anyakönyvekben
tanítók
nevével.
A
rendelkezésre
álló
írásos
dokumentumok
szerint
gyakori
volt
az
egyház
vezetői
és
a
tanítók
közötti
ellentét
az
iskola
állapotával
kapcsolatban.
A
XIX.
század
közepén
kiadott
körlevelek
az
oktatás
helyzetének
hathatós
változtatásáról
szólnak.
Az
oktatás
óriási
határköve
az
1890-es
évekre
esik
Nagyecseden.
A
tankötelesek
száma,
az
iskola
állapota
szükségszerűvé
teszi
az
oktatás
új
alapokra
történő
helyezését.
A
problémát
az
egyházközösség
állami
támogatással
szeretné
megoldani.
Az
állami
iskola
gondolatát
az
1557/1896
szám
alatti
kérelem
veti
fel.
Az
ügy
lelkes
szorgalmazója
Berey
József
református
lelkész.
A
rohamosan
romló
állapotok
a
századforduló
táján
az
iskola
bezárását
jelenthetik.
Ez
az
állapot
is
hozzájárult
ahhoz,
hogy
a
közel
egy
évtizedes
törekvést
1903-ban
siker
koronázza.
1903-tól
működik
állami
iskola.
Kezdetben
sok
előítélet
volt
jellemző.
Az
iskola
első
igazgatója
Téglás
Lajos
volt.
Az
induláskor
400-500
tanulót
vettek
fel.
A
tanerő
6
főből
állt.
Ez
a
létszám
jelentősen
1927-1928-ban
változott
meg.
A
tanulói
létszám
737
fő
volt
,
16
tanulócsoportban
16
nevelő
irányításával.
Ez
tette
indokolttá,
hogy
újabb
emeletet
építsenek
,
s
az
azt
követő
években
két
külső
iskolát.
1930-ban
a
tanulói
létszám
1005
,23
tanulócsoport
,
22
tanító.
Az
1956/57-
es
tanévtől
kezdve
továbbképző
iskola
is
működött
2-3
osztállyal.
Az
1959/60-as
tanévben
ismét
iskolabővítésre
volt
szükség.
Új
egyemeletes
épületet
építenek
8
tanteremmel,
zenetermekkel.
Ekkor
kezdte
meg
működését
a
zenei
tagozat,
hogy
a
község
tehetséges
gyermekei
zeneileg
is
képezhessék
magukat.
A
tagozat
létrejötte
Dancs
Lajos
áldozatos
munkájának
köszönhető.
Ebben
az
épületben
kapott
helyet
a
korszerű
oktató-nevelő
munkát
segítő
audiovizuális
terem.
A
településen
1963-tól
gimnázium
működött.
Két
tanéven
keresztül
a
gimnáziumi
oktatás
az
általános
iskola
falai
között
kapott
helyet.
Az
évek
során
a
tanulói
létszám
növekedése,
az
oktatás
területén
jelentkező
változások
ismét
komoly
döntés
elé
állították
a
település,
járás,
a
megye
vezetőit.
Az
iskolai
oktatás
sokáig
váltott
műszakban
folyt
a
központi
épületben.
A
külső
iskolák
helyzetét
ez
nem
érintette.
A
helyzet
tarthatatlansága
indokolttá
tette
az
új
iskola
építését.
A
probléma
megoldása
több
éven
át
vajúdott.
Az
akkor
döntési
helyzetben
lévők
helytelen
határozata
értelmében
megszüntették
a
gimnáziumot,
és
épületét
az
általános
iskola
kapta
meg.
Így
vált
lehetővé
az
egyműszakos
oktatás,
majd
a
tanulói
létszám
csökkenése
miatt
megszűntek
a
külső
iskolák.
1984-től
az
intézmény
a
település
két
pontján
működik
egy
igazgatás
alatt.
Az
alsó
tagozat
a
régi
oktatási
épületekben
(Rákóczi,
Wesselényi
út)
A
Wesselényi
úti
épületben
tanulnak
az
eltérő
tantervű
tagozat
tanulói.
Ez
a
tagozat
három
évtizede
működik.
A
hangszeres
oktatás
is
szintén
ebben
az
épületben
történik.
Az
iskolai
könyvtár
a
Rákóczi
úti
iskolában
található.
A
felső
tagozat
a
Rózsás
út
1.
szám
alatt
nyert
elhelyezést.
Az
intézmény
központi
irányítása
is
innen
történik.
Szaktanterem
hálózat
van
kiépítve.
Itt
található
a
konyha
épülete,
valamint
a
tankonyha
és
a
korszerű
nyelvi
labor
is.
Udvarában
a
Fűvészkert
csodálatos
látvány.
Iskolánk
tanulói
és
nevelői
létszámát
tekintve
a
megye
legnagyobb
intézményei
közé
tartozik.
Tanulói
a
képességüket
és
a
szociális
hátteret
tekintve
heterogén
összetételűek.
Az
utóbbi
években
tanulmányi
versenyeken
egyre több és jobb eredményt érnek el tanulóink. Országos győzteseink is vannak.
1988-ban iskolánk Dancs Lajos nevét vette fel.
Iskolánk rövid története
Dancs Lajos Általános Iskola